28 September 2010

Kontroversi kopi luwak


KOPI luwak diambil daripada biji kopi yang telah dicernakan musang melalui sistem perkumuhan.


KOPI tahi musang atau lebih dikenali sebagai kopi luwak sangat terkenal di kalangan penggemar kopi di Indonesia serta di peringkat antarabangsa.

Biarpun kopi tersebut dihasilkan melalui proses dengan fermentasi secara semula jadi dalam sistem pencernaan musang, ia tetap berjaya menarik minat manusia untuk menikmatinya disebabkan cita rasanya yang unik dan enak.

Tidak dinafikan, harganya yang mahal juga turut menjadi penarik di kalangan para penggemar kopi.

Di Amerika Syarikat, kopi luwak dikenal sebagai kopi kotoran kucing atau cat-poo coffee dan dijual dengan harga AS$190 (RM596) untuk 500 gram. Kopi tersebut juga didakwa jarang ditemui kerana setiap tahun, hanya 250 kilogram sahaja dihasilkan.

Di pasaran antarabangsa, harganya berkisar antara AS$100 (RM314) sehingga AS$350 (RM1,099) sekilogram.

Ramai yang meragui sama ada kopi luwak itu halal untuk diminum. Kopi Luwak difatwa halal oleh Majlis Ulama Indonesia (MUI) dengan syarat biji kopi berkenaan telah dibersihkan dari kotoran.

"Kopi luwak dihukumkan mutanajis, ertinya terkena najis. Kopi luwak dinyatakan halal setelah melalui proses pembersihan. Meminum kopi luwak dihalalkan, kemudian mengeluar, menjual beli, meminum kopi luwak, hukumnya boleh," kata Ketua Suruhanjaya Fatwa MUI, Ma'ruf Amin.

Proses kopi luwak terjadi apabila biji kopi yang masih berkulit, ditelan kemudian sisanya yang berupa biji kopi dengan kulit dalam kopi, keluar bersama kotorannya. Sebelum diolah, biji kopi yang telah keluar tadi dipisahkan dari kotoran musang secara manual.

Sementara itu, setiausaha Suruhanjaya Fatwa MUI Aminuddin Yakub pula memberitahu, MUI telah melakukan kajian dan mendapati haiwan musang hanya makan kulit luar buah kopi dan menyisakan kulit dalam buah tersebut.

"Kalau ditanam, biji kopi itu boleh tumbuh. Disebabkan itu kopi luwak bukan najis, tetapi mutanajis," katanya.

Meskipun begitu, Mufti Selangor, Datuk Tamyes Abdul Wahid, secara peribadi berpendapat kopi luwak adalah haram untuk diminum biarpun telah melalui proses pembersihan.

"Biji kopi yang dimakan musang tadi sudah masuk ke dalam perutnya dan telah bercampur dengan enzim yang terdapat dalam badan binatang tersebut lalu dicernakan melalui sistem pembuangan najis.

"Akibat percampuran biji kopi dan najis musang tersebut ia adalah haram untuk diminum. Sebabnya, kulit biji kopi tersebut adalah nipis dan ia berkemungkinan telah dimasuki atau bercampur dengan najis musang," jelas beliau.


Sumber dari KOSMO

Filem animasi Jepun bahaya


ANTARA animasi Jepun yang dikatakan boleh merosakkan minda kanak-kanak.

KOTA BHARU - Kandungan filem animasi dari Jepun dikenal pasti sebagai bahan tontonan paling bahaya untuk kanak-kanak di negara ini kerana mempunyai unsur negatif yang boleh merosakkan minda mereka.

Pengerusi Lembaga Penapis Filem (LPF), Datuk Mohd. Hussain Shafie berkata, ramai masyarakat di negara ini tidak mengetahui bahaya sesetengah cerita filem animasi kerana kurang peka mengenai kandungan cerita berkenaan dan beranggapan ia hanya sebuah cerita rekaan seperti kartun yang sesuai untuk kanak-kanak.

"Banyak cerita animasi dari Jepun telah kita haramkan kerana walaupun ia merupakan cerita animasi yang dikatakan sesuai untuk golongan kanak-kanak tetapi ia tetap lebih kepada golongan dewasa.

"Ada antara kandungan cerita itu memaparkan animasi wanita dengan pakaian singkat, membuka dada dan beberapa adegan yang tidak elok untuk ditontoni oleh golongan kanak-kanak," katanya selepas Majlis Dialog Bersama Setiausaha Bahagian Kawalan Penapisan Filem Dan Penguatkuasaan Cawangan Kelantan di sini semalam.

DISEBALIK JENAMA : L'Oreal


L’OREAL Group adalah sebuah perusahaan kosmetik dan kecantikan terbesar di dunia. Perusahaan ini berpusat di Clichy, Perancis. Perusahaan yang didirikan pada tahun 1909 ini telah menghasilkan pelbagai produk kosmetik iaitu produk penjagaan rambut, penjagaan kulit, alat solek dan minyak wangi. Perusahaan ini juga aktif dalam bidang dermatologi dan farmasi.

Selain itu, L’Oreal Group merupakan pemegang paten utama bagi inovasi nanoteknologi di Amerika Syarikat (AS). Sehingga kini, perusahaan ini mempunyai seramai 52,000 pekerja. Sejarah penubuhannya bermula pada tahun 1907. Ia dibangunkan oleh seorang ahli kimia bernama Eugene Schueller berasal dari Perancis.

Pada awalnya, Schueller Berjaya mencipta formula untuk mewarnakan rambut yang diberi nama Aureole. Semua proses bermula dari peringkat mencipta formula sehingga menghilangkan produk dilakukan sendiri oleh Schueller. Produk-produk ciptaannya dipasarkan sendiri kepada pendandan rambut di Paris.


Aktiviti mencipta formula dilakukan di makmal khas bagi menjamin keselamatan dan kualiti produk yang bakal dihasilkan.

Pada tahun 1909, Schueller mendaftarkan syarikatnya menggunakan nama Societe Francaise de Teintures Inoffensives pour Cheveux yang bermaksud ‘Pewarna rambut selamat untuk masyarakat Perancis’. Nama ini adalah nama asal yang digunakan sehingga beberapa tahun sebelum syarikat melakukan penjenamaan semula yang dikenali sebagai L’Oreal sehingga kini.

L’Oreal bermula sebagai perusahaan yang menumpukan kepada perniagaan pewarna rambut. Namun, seiring dengan peredaran masa, syarikat turut mengalami perubahan dari segi sektor perniagaannya. Syarikat mula mengembangkan segmen perniagaan menerusi pelbagai produk lain seperti alat solek dan penjagaan kulit.

Mengenai Eugene Schueller, dia dilahirkan pada 20 Mac 1881 di Paris. Merupakan graduan dari Institut de Chimie Appliquee de Paris (kini dikenali sebagai Chimie ParisTech). Eugene Schueller mula membangunkan inovasi formula pewarna rambut pada tahun 1907. Ciptaan formula pertamanya itu telah diberi nama Aureale. Bermual dari kejayaan pertamanya itu, L’Oreal Berjaya diwujudkan. Dia meninggal dunia pada 23 Ogos 1957 pada usia 76 tahun.


Eugene Schueller di dalam makmal.

DISEBALIK JENAMA : Harley-Davidson



Harley-Davidson Motor Company atau lebih dikenali sebagai H-D atau Karley adalah sebuah syarikat pembuat motosikal dari Amerika Syarikat (AS). Ia ditubuhkan di Milwaukee, Winconsin pada kurun ke-20. Ketika itu ia adalah satu dari dua pengeluar motosikal utama di AS yang masih bertahan ketika dunia menghadapi tekanan hebat. Selain itu, ia mampu bertahan ketika berhadapan tekanan kelemahan kualiti dan terpaksa bersaing dengan pengeluar dari Jepun.


Syarikat mengeluarkan motosikal berkuasa tinggi (melebihi 750 cc) yang direka khas untuk perjalanan di lebuh raya. Motosikal Harley Davidson memiliki rekaan ketahanan yang menarik.

Pada 1901, seorang pemuda berusia 21 tahun, William S Harley Berjaya melakar pelan pembinaan engine kecil dengan keupayaan 116 cc. Enjin itu direka untuk penggunaan pada badan basikal kayuh biasa. Dua tahun kemudian, Harley bersama seorang rakan sepermainnya, Arthur Davidson mula mencipta sebuah motor-basikal di sebuah kedai mesin dekat rumah rakan mereka, Henry Melk yang terletak di bahagian Utara Milwaukee.


Kerja membangunkan motor-basikal itu sipa sepenuhnya pada 1903 dengan bantuan abang Arthur iaitu Walker Davidson. Selepas usaha mereka berhasil, kedua-dua pemuda itu baru menyedari bahawa hasil ciptaan mereka itu tidak mampu menaiki kawasan berbukit di Milwaukee tanpa bantuan pedal pengayuh. Berikutan itu, mereka mula mencatat segala formula dan pengalaman cipta motor-basikal rekaan pertama itu.

Semasa Zaman Perang


Kerja seterusnya bermula serta-merta iaitu mencipta sesuatu yang baru dengan mengadaptasi segala formula dan pengalaman ketika mencipta motor-basikal pertama sebelum itu. Ketika itu, sebuah motosikal Harley Davidson yang sebenar mula dibangunkan. Ia dicipta dengan bentuk badan yang besar dan enjin 405 cc.

Pada 1906, Harley dan adik beradik Davidson membina kilang pertama di Chestnut Street selepas itu dikenali Juneau Avenue. Lokasi itu hingga kini kekal ibu pejabat Harley–Davidson. Ketika mula beroperasi ia hanya berkeluasan 40X60 kaki persegi dan hanya sebuah bangunan kayu satu tingkat. Dalam tahun itu, syarikat mampu mengeluarkan lebih kurang 50 motosikal.


Terkini.

Kawah tahi bintang gergasi di Mesir


Gambar dari udara menunjukkan kawah tahi bintang Kamil di selatan Mesir.


KAHERAH - Sebuah kawah tahi bintang baru yang dikesan menerusi bantuan enjin carian Google Earth mungkin membantu saintis menentukan kesan hentaman objek dari angkasa lepas itu pada masa depan, lapor sebuah akhbar semalam.

Batu tahi bintang itu yang dikenali sebagai kawah Kamil sedalam 16 meter dan selebar 45 meter.

Ia terletak di sebuah gurun di selatan Mesir dan dipercayai terbentuk akibat hentaman batu tahi bintang seberat 10 tan yang bergerak pada kelajuan 12,070 kilometer sejam.

Kawah tersebut dikesan pada 2008 oleh seorang pakar galian, Vincenzo De Michele dari Milan, Itali yang kemudian melancarkan ekspedisi selama dua minggu melibatkan 40 orang pada Februari lalu.

Saintis-saintis percaya, ia merupakan antara kawah muda yang dianggarkan kurang sepuluh ribu tahun. - Agensi

Production Bugatti 16C Galibier to arrive in 2013, Bugatti Veyron production to end soon!

Say what you will about the current economic climate, but if you make it, they will buy it. Bugatti in particular has been quite successful in those terms. Now comes news that Bugatti will be adding a new model to their inventory.

According to certain sources, the Bugatti 16C Galibier concept will be put into production. It seems that the company will be ending the production of its Veyron models real soon, replacing it with the four-door sedan. Autoweek reports that Bugatti has already built 260 Veyrons, out of the 300 planned.

The limited edition 16C Galibier will still use the Veyron’s 8.0 litre W16 engine, this time employing superchargers instead of turbos. Its horsepower figure is expected to hover over the 800 mark, compared to the Veyron’s 1000hp, or its crazy Super Sport cousin producing 1200hp.

Design of the 16C Galibier car has been questionable right from its reveal at the Frankfurt Motorshow in 2009. But that shouldn’t stop the rich from indulging themselves. As it will be a limited edition, only 300 models will be produced and is expected to go on sale sometime in 2013, with an estimated price tag of $1.5 million.

Jutawan skuter mati naiki skuter


GAMBAR fail menunjukkan bekas pelumba kereta, Stirling Moss menunggang skuterSegway di The Mall, London pada 12 September lalu.


LONDON - Pemilik firma skuter futuristik Segway, Jimi Heselden meninggal dunia selepas kenderaan beroda dua yang dinaikinya itu terjatuh dari sebuah gaung ke dalam sungai, kata polis semalam.

Heselden, 62, merupakan seorang jutawan warga Britain.

Seorang jurucakap polis Yorkshire Barat memberitahu, mayatnya ditemui di dalam Sungai Wharfe berhampiran kediamannya di bandar Boston Spa, utara England kelmarin.

"Sebuah kenderaan Segway ditemui di tempat kejadian," kata jurucakap berkenaan yang turut menyatakan polis dihantar ke lokasi kejadian selepas pihaknya menerima laporan bahawa seorang lelaki terjatuh dari sebuah gaung.

"Kemalangan itu dipercayai bukan akibat perbuatan yang mencurigakan," jelasnya.

Heselden mengetuai sepasukan pelabur Britain yang membeli Segway Inc yang beribu pejabat di Amerika Syarikat (AS) pada Disember tahun lalu. Firma berkenaan mengeluarkan dan mengedar skuter itu.

Dijana dengan kuasa motor elektrik, skuter tersebut merupakan sebuah pengangkutan peribadi dan memiliki kelajuan maksimum 20 kilometer sejam.

Penunggang skuter itu boleh menggerakkannya ke kanan atau ke kiri dan ia bolah dicas semula dengan menggunakan soket elektrik di rumah.

Sementara itu, beberapa laporan menyatakan Heselden meninggal dunia selepas seminggu dia menjadi antara dermawan paling utama di Britain dengan menyumbang £10 juta (RM48.9 juta) kepada sebuah badan amal.

Sepanjang hayatnya, Heselden yang memiliki syarikat HESCO Bastion, telah menghulurkan derma berjumlah £23 juta (RM112.6 juta).

Dia memiliki kekayaan mencecah £166 juta (RM814.14 juta) dan berada pada kedudukan ke-395 senarai Manusia Terkaya Sunday Times dengan mengatasi Simon Cowell iaitu pengasas program pencarian bakat nyanyian, X Factor. - Agensi

DUIT