09 Julai 2010

KURSUS

Pada 24 Jun yang lepas, aku telah ditawarkan oleh Yayasan Badan Berkanun untuk menghadiri kursus di Kota Kinabalu, Sabah. Aku sangat teruja untuk ke sana kerana ini merupakan kali pertama aku akan menjejak kaki ke Sabah. Ia juga pengalaman pertama aku untuk menaiki kapal terbang. Aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada majikanku ( SME Corp. Malaysia ) kerana memberi peluang untuk aku merasai semua ini dan juga untuk menambahkan ilmu pengetahuanku didalam bidang kewangan kerajaan.

Kursus aku bermula dari 24-26 Jun 2010 dan tajuknya Kursus Kewangan Kerajaan.

Aku menaiki kapal terbang dari Bayan Lepas pada 23 Jun jam 9.05mlm. Ini adalah kerana perjalanan dari P.Pinang ( Airasia ) hanya sekali sahaja untuk satu hari. Pengalaman menaiki kapalterbang memamg tidak dapat dilupakan, teknologi manusia telah berjaya membawa dari satu tempat ke tempat yang lain dalam tempoh yang singkat.

Ketibaan aku di Kota Kinabalu jam 12.15 tghmlm telah disambut oleh Encik Ghazali, Pengarah SME Corp Negeri Sabah. Aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada beliau kerana sudi untuk mengambil aku di lapangan terbang. Seterusnya beliau menghantar aku terus ke hotel penginapan aku iaitu Daya Hotel KK.

Hotel Penginapan

Hujan turun di sepanjang kursus di sabah. Walaupun begitu, aku bersama dengan rakan kursus sempat juga untuk berjalan disekeliling bandar Kota Kinabalu nie. Pada petang 24 Jun, kami menuju ke kedai menjual mutiara iaitu "Jamilah Optemetries". Barangan yang dijual memang baik dan berkualiti, begitu juga dengan 'harganya'.

Permadangan di Pasar Basah, ada ikan todak besar.

Pasar Besar Kota Kinabalu

Kami juga pergi ke Pasar Besar, Bazar Philiphine, Pasar Malam dan tempat menjual barangan kraf.

Pada 26 Jun, kami sempat juga pergi snorkling di Pulau Sapi untuk beriadah.

Menaiki bot menuju ke Pulau Sapi, Sabah

Aktiviti Snorkling, kali pertama nie

Pemandangan di ketibaan Pulau Sapi

Pada hari terakhir ini tiada aktiviti lain yang dilakukan kerana masing-masing sibuk berkemas untuk pulang. Perjalanan pulang aku ke Pulau Pinang adalah jam 6.05 petang. Selepas check-out dari hotel, dalam jam 3.00ptg aku bertolak ke Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Aku tunggu disana selama 3 jam dan ia sangat membosankan kerana tiada permandangan dan tempat yang menarik untuk dilihat.

Walaupun begitu aku berasa seronok berada di sabah ini dan bercadang untuk pergi lagi ke sana bersama keluarga kerana banyak lagi tempat yang belum dilawati.