20 September 2010

GUNUNG MAYON

Gunung Mayon adalah sebuah gunung berapi yang terletak di daerah Albay, Bicol, Filipina. Bentuk kon yang paling sempurna dianggap oleh kebanyakan orang lebih cantik daripada Gunung Fuji di Jepun. Malah hanya beberapa kilometre ke selatan gunung berkenaan adalah Kota Legazpi.

Gunung ini menjadi tumpuan pelancong kerana 48 kali meletus termasuk 2006. Mayon termasuk keajaiban alam semula jadi ke-7 dunia.

Mayon dikelaskan pakar gunung berapi sebagai stratovolkano (gunung berapi komposit). Konnya yang bersimetri dibentuk menerusi aliran piroklastik dan lava. Mayon merupakan gunung berapi yang paling aktif volcano di Negara tersebut, telah banyak kali meletus sebanyak 50 kali di sepanjang 400 tahun.

Letusan Mayon yang paling dasyat telah wujud pada 1 Februari 1814. Pengaliran lava membenam pecan Cagsawa dan 1,200 orang hilang. Hanya menara loceng gereja pecan berkenaan yang tinggal. Ia terletak di antara Plat Eurasian dan Plat Filipina serta merupakan satu sempadan plat yang memusnahkan. Di mana ada plat bertemu dengan plat lautan ia menolak plat lautan ke dalam, menolak magma ke atas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DUIT