22 September 2010

SEJARAH MUKIM BUKIT RAYA

Nama Bukit Raya berasal dari nama sebuah bukit di Kampung Bukit Raya Dalam. Kajian sejarah orang tua-tua dan dari pendapat Salleh Puteh, nama Kampung Bukit Raya diambil dari perkataan Bukit Raja. Nenek beliau pernah bekerja dengan keluarga diraja Kedah sekitar 1840.

Kekanda sulung kepada Sultan Abdul Hamid Halim Shah (Raja Memerintah Negeri Kedah) yang bernama Tengku Rahimah membina sebuah Istana di atas sebuah bukit di kampong itu, lalu bukit itu dinamakan Bukit Raja. Tapak Istana lama dirobohkan dan kerajaan membina Kompleks Bernas. Pada 2006, ia dirobohkan lagi dan sekarang dibina Kompleks baru oleh AlBukhary Holding yang membeli Bernas.


Bukit Raja popular dengan Bukit Raya apabila pengaruh Siam yang memerintah Kedah ketika itu (Sebutan huruf J bertukar kepada sebutan Y) dan pertalian kekeluargaan dengan penduduk di Selatan Thailand masih wujuh sehingga kini. Kampung-kampung yang terlibat seperti Senggora, Kampung Alor Ali, Tok Pauh, Kampung Rambai dan Kampung Alor Mengkuang. Sebahagian orang tua-tua masih boleh bertutur bahas Siam di kampong itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DUIT