08 November 2010

Tangan Bersih Elak Jangkitan

Antara caranya ialah dengan mengambil langkah mudah seperti menjaga kebersihan tangan.

Menjaga kebersihan diri seperti ini boleh menjadi benteng utama dan terbaik yang boleh melindungi anda dan keluarga daripada dijangkiti penyakit berjangkit, termasuk yang berbahaya seperti H1N1.

Berikut adalah beberapa tip kebersihan yang boleh anda amalkan:

1. Perkara utama yang perlu dititikberatkan ialah kebersihan tangan. Basuh bersih menggunakan sabun tangan sebelum menyentuh makanan. Ajarkan juga anak-anak supaya membasuh tangan mereka sebelum duduk di meja makan atau sebelum memegang makanan, walaupun snek. Jangan lupa membersihkan tangan selepas makan.

2. Tangan juga perlu disental dengan sabun selepas keluar dari bilik air. Pencemaran najis boleh menyebabkan penyakit serius kepada kanak-kanak, orang tua dan wanita hamil. Pastikan kotoran di celah-celah jari dan kuku diberus serta dibersihkan dengan sempurna.

3. Bagi yang mengendalikan makanan, pastikan tangan dibasuh bersih menggunakan sabun. Ini termasuklah mereka yang menyediakan makanan serta menjaga anak kecil dirumah.

4. Pastikan sayur-sayuran dan buah-buahan dibilas dan dibasuh beberapa kali dengan air bersih.


Salad mentah memang enak, tetapi perlu dibasuh dengan air bersih beberapa kali agar selamat dimakan.

5. Jika anak anda menghidapi demam, selesema dan batuk, elakkan membawa mereka keluar. Imuniti atau daya tahan penyakit mereka ketika itu agak rendah dan mereka akan terdedah dengan lebih banyak kuman jika keluar rumah. Untuk mengelak jangkitan, gulakan cawan pakai buang apabila memberi mereka minum.

6. Sentiasa gunakan kertas tisu jika anak anda menghidapi selesema, hidung berair atau bersin. Elakkan sapu tangan kerana kuman yang tersimpan di sapu tangan boleh dipindahkan kepada orang lain, contohnya apabila menyentuh tombol pintu atau ketika berjabat tangan. Sebab itu, sediakan dan gunakan sanitiser.

7. Makanan yang disediakan di rumah adalah lebih selamat. Jika di luar, anda tidak dapat memastikan pekerja restoran menjaga standard kebersihan yang sepatutnya.


Makan di rumah lebih selamat kerana kebersihan makanan ketika makan di luar seperti di gerai, tidak terjamin.


Apapun, anda mesti menjaga tahap kesihatan melalui amalan hidup khususnya pemakanan yang seimbang dan berkhasiat. Pastikan anda mengambil makanan yang sempurna dengan phytonutrien serta yang boleh meningkatkan daya imun. Dapatkan tidur yang mencukupi, dan minum lebih banyak air serta jus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DUIT