17 Februari 2011

Kadar sewa kediaman di Tokyo tertinggi di dunia


Pemandangan hartanah komersial dan kediaman Hong Kong yang merupakan salah satu negara mengenakan sewa kediaman tertinggi di dunia. – AFP

HONG KONG 16 Feb. – Kadar sewa kediaman di Tokyo adalah tertinggi di dunia bagi ekspatriat, diikuti Moscow dan Hong Kong yang mencatatkan peningkatan 22 peratus, satu kenaikan tertinggi, kata satu tinjauan di sini.

Menurut Laporan Perunding Sumber Manusia ECA Antarabangsa berkata, ekspatriat yang menetap di Jepun perlu membayar secara purata AS$4,352 sebulan untuk apartmen dua bilik pada tahun lalu, Moscow AS$3,500 dan Hong Kong AS$2,830.

Katanya, peningkatan nilai yen tertinggi dalam tempoh 15 tahun berbanding dolar Amerika Syarikat pada November lalu, mengukuhkan kedudukan Tokyo di dalam senarai itu.

Pengarah Serantau ECA Asia, Lee Quane berkata, pergerakan mata wang negara matahari terbit itu boleh memberikan kesan yang besar kepada kos syarikat.

‘‘Tokyo adalah antaranya,’’ katanya.

Kadar sewa di Moscow susut 25 peratus pada 2009 selepas para pekerja asing meninggalkan negara itu berikutan krisis ekonomi tetapi kini mereka telah kembali semula.

‘‘Situasi ini menyebabkan bekalan kediaman semakin terhad mengakibatkan kadar sewa naik kira-kira 17 peratus kepada AS$3,500 sebulan,’’ ujarnya.

Hong Kong pula menyaksikan lonjakan enam anak tangga kepada kedudukan ketiga selepas kadar sewanya meningkat 22 peratus dalam perbandingan tahun ke tahun, manakala London dan Singapura, masing-masing di tempat keempat dan kelima.

Di seluruh Asia, kadar sewa bagi apartmen dua bilik naik kira-kira tujuh peratus pada tahun lalu berbanding kejatuhan purata satu peratus di peringkat global.

‘‘Dua tahun lalu, kadar sewa Asia jatuh disebabkan kemelesetan dan pemulihan ekonomi telah menyebabkan harga melambung semula,’’ katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DUIT