04 April 2011

Azarenka rangkul gelaran kedua


AZARENKA menewaskan Maria Sharapova untuk merangkul gelaran kedua Kejohanan Tenis Terbuka Sony Ericsson kelmarin.

MIAMI - Pemain Belarus, Victoria Azarenka menewaskan Maria Sharapova 6-1, 6-4 untuk merangkul gelaran kedua pada Kejohanan Tenis Terbuka Sony Ericsson kelmarin.

Azarenka, 21, tidak mempersia- siakan peluang yang terhidang hasil kesilapan yang dilakukan Sharapova yang juga bekas pemain No. 1 dunia dari Rusia itu.

"Saya bermain dengan sangat baik pada set pertama," kata Azarenka yang juga pemain pilihan kelapan itu.

"Maria (Sharapova) adalah seorang pemain yang hebat dan saya tahu yang dia akan berjuang sehingga ke akhir. Dia akhirnya berjaya menampilkan corak permainan tenis yang menarik dan saya terpaksa bertahan. Tetapi ia sangat berbaloi."

Azarenka yang memenangi kesemua sembilan permainan untuk menguasai saingan itu apabila Sharapova tiba-tiba mendapat rentak, akhirnya memperoleh servis dan mematahkan servis Azarenka sebanyak dua kali untuk keputusan 4-3 pada set kedua.

Begitupun, Sharapova sekali lagi melakukan kesilapan, sekali gus memberikan Azarenka peluang untuk mendahului 5-3 selepas dia melakukan kesilapan berganda ketujuh dalam perlawanan itu.

Pada aksi seterusnya, Sharapova menyelamatkan dua mata akhir sebelum Azarenka memenangi permainan itu.

"Saya tidak merasakan yang saya telah melakukan kesilapan," kata Azarenka.

"Dia (Sharapova) bermain dengan baik, jadi saya terpaksa lebih banyak bertahan."

Sharapova terpaksa akur dengan kehebatan Azarenka, sekali gus membolehkan lawannya itu melakar sejarah untuk memenangi gelaran kedua di Miami selepas menewaskan pemain Amerika Syarikat, Serena Williams pada final 2009.

"Adalah terlalu lambat untuk saya bangkit semula apabila saya ketinggalan satu set dan terikat 4-4 pada set kedua," kata Shara- pova.

"Sudah tentu saya berharap untuk bangkit lebih awal. Saya melakukan lebih banyak perkara menarik berbanding apa yang saya lakukan hari ini (kelmarin)." - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DUIT