01 Oktober 2010

TAHUKAH ANDA : SUNGAI MISSISSIPI










Nama Sungai Mississipi berasal dari bahasa Ojibwe lama iaitu misi-ziibi yang bermaksud sengai besar. Sungai ini adalah kedua terpanjang di benua Amerika Utara. Panjangnya 3733 km dari Tasik Itasca ke Teluk Mexico.

Sungai cawangan terpanjang Sungai Mississipi ialah Sungai Missouri manakala Sungai Arkansas kedua terpanjang. Jika mengikut isi padu air pula, Sungai Ohio ialah cawangan Sungai Mississipi yang terbesar.

Mengalir dari Tasik Itasca yang terletak pada aras 450 meter dari aras laut, di Taman Negeri Itasca terletak di Clearwater Country, Minnesota. Sebelum air terjun St. Anthony di Minneapolis, tingginya 802 kaki dan menjadi 220 m selepas air terjun itu. Sungai Mississippi bertemu dengan Sungai Minnesota di Minneapolis, Minnesota, Sungai Winconsin di Praairie du Chien, Winconsin, Sungai Illinois dan Sungai Missouri River dekat St. Louis, Missouri dan Sungai Ohio River di Cairo, Illinois. Sungai Arkansas bertemu dengan Sungai Mississippi di Arkansas. Sungai Atchafalaya bertemu di Louisiana.

Sungai Mississippi mengalir antara kawasan Pergunungan Rocky dengan Gunung Appaalachian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DUIT