|
RAKYAT Jepun tidak pernah gagal untuk bangkit. Contoh paling klasik adalah bagaimana negara itu mampu menjadi salah sebuah kuasa ekonomi dunia, biarpun Hisroshima dan Nagasaki hampir lumat dibedil bom atom Amerika Syarikat (AS) pada Perang Dunia Kedua pada tahun 1945.
Jepun juga tidak pernah sunyi daripada berdepan bencana alam. Berada dalam lingkungan Lingkaran Api Pasifik, negara matahari terbit itu sering digegar oleh gempa bumi berskala tinggi. Kemuncaknya, 11 Mac lalu bahagian timur negara berkenaan dilanda gempa bumi dan tsunami.
Impaknya meliputi segala aspek. Loji nuklear Fukushima Daiichi musnah dibadai tsunami, sekali gus mencetus krisis nuklear dan tenaga. Selaku rumah kepada banyak syarikat pengeluar kenderaan utama dunia, bencana itu nyata mengganggu rantaian bekalan alat ganti. Akibatnya, jumlah pengilangan automobil Jepun menjunam.
Bagi wartawan pemotoran seperti saya, antara persoalan yang timbul adakah Jepun akan membatalkan acara pemotoran pentingnya iaitu Tokyo Motor Show 2011 (TMS). TMS yang merupakan acara dwitahunan biasanya dilangsungkan pada bulan Oktober.
Selepas beberapa ketika berada dalam ketidaktentuan, akhirnya penganjur acara tersebut, Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) mengesahkan bahawa TMS 2011 akan berlangsung bermula 2 hingga 11 Disember depan.
Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa penganjuran TMS membuktikan komitmen industri pemotoran Jepun untuk pulih. Malah, pengeluaran kenderaannya berjaya dipulihkan dalam masa yang singkat.
Pengerusi JAMA, Toshiyuki Shiga menegaskan pihaknya akan menganjurkan TMS yang sudah memasuki edisi ke-42 sebagaimana dirancang. “Kami yakin TMS akan membuktikan kepada semua tentang daya pemulihan industri perkilangan automotif Jepun,” jelas Shiga.
Tokyo Big Sight
Jika sebelum ini TMS sering diadakan di dewan pusat konvensyen Makuhari Messe, Chiba, tahun 2011 menyaksikan lokasinya diubah ke Tokyo Big Sight, Ariake, Koto-ku, Tokyo, Jepun, sekali lagi selepas 24 tahun. Ruang seluas 3,265 meter persegi itu akan menempatkan 176 pempamer dari 12 buah negara dan satu rantau.
Apa yang pasti, ia jauh lebih gah berbanding TMS 2009 yang ketika itu baru merangkak untuk bangkit daripada kemelesetan ekonomi dunia.
Harus diakui juga bahawa pertumbuhan pesat automobil di pasaran besar seperti China dan India sedikit sebanyak mengalih perhatian dunia kepada pameran sama yang diadakan di Beijing, Shanghai dan New Delhi.
Justeru, TMS 2011 yang menjadi simbol kuasa teknologi Jepun perlu bertindak selaku sumber maklumat berkaitan teknologi automobil, bandar dan pengguna. Dengan hasrat menjadi pameran automotif berteknologi termaju, TMS 2011 mengangkat tema Bandar Mobiliti Pintar atau Smart Mobility City.
Tema itu sekali gus akan mempamerkan kenderaan generasi akan datang (tahun 2040 - 2050) dan sistem-sistem sosial yang berinteraksi dengannya. Ia jua menunjukkan tentang peranan dan tanggungjawab industri automotif di sebalik kebimbangan terhadap isu tenaga serta alam sekitar di peringkat global.
Pengenalan Dunia
Jadi, apa yang boleh anda jangkakan daripada TMS 2011? Sebanyak 52 pengenalan dunia (world premiere) dan 82 penampilan pertama untuk pasaran Jepun akan mengambil tempat di sana.
Untuk tatapan anda, saya telah memilih beberapa pengeluar kenderaan utama Jepun dan apa yang mereka akan pamerkan pada TMS 2011 secara ringkas.
Honda membariskan model-model konsep yang direka untuk keseronokan dan kemudahan mobiliti. Tidak terkecuali, satu model konsep sports yang memberi petunjuk tentang arah rekabentuk model-model masa depannya.
Honda membahagikan model konsepnya kepada tiga kategori iaitu kereta yang terdiri daripada Small Sports EV Concept, AC-X dan Micro Commuter Concept. Sementara model konsep motosikal pula meliputi model Motor Compo, E-Canopy dan RC-E. bukan itu sahaja, Honda turut memperkenalkan model konsep komuter yang diberi nama Townwalker.
Pengeluar itu juga bakal memperkenalkan N Concept, siri kenderaan kecil yang memberi penekanan terhadap ruang. Produksi pertama model daripada siri itu ialah N BOX. Jentera-jentera lain yang turut dipamerkan ialah Accord, Insight, Jazz dan CR-Z.
Nissan Motor Co. Ltd. akan mengetengahkan kenderaan baharu, prototaip dan tiga kereta konsep. Antara model yang pasti mendapat perhatian ialah model konsep EV iaitu Pivo 3, Esflow dan Townpod. NV350 merupakan model prototaip van komersial ringan penuh gaya.
Toyota pula bakal memperkenalkan kepada dunia model konsep Fun-Vii (Fun Vehicle interactive internet), FCV-R (Fuel Cell Vehicle - Reality & Revolution) dan FT-EV III (Future Toyota - Electric Vehicle III).
Memberi fokus kepada untuk memenuhi keperluan pengguna kontemporari, Suzuki mempamerkan kereta-kereta kompaknya. Antara model yang boleh ditatap oleh pengunjung ialah Regina, Q-Concept dan Swift EV Hybrid.
Mitsubishi juga tidak ketinggalan untuk mempamerkan kemajuan teknologinya dalam menghasilkan kenderaan elektrik. Pengunjung akan dihidangkan dengan model konsep seperti Mitsubishi Concept PX-MiEV dan i-MiEV Cargo.